٢١.١٠.٠٧

الأمل الضائع

أعلم انك تحتاج إلي
وأعلم أني أصبحت كل ما لديك
وأعلم أيضاً أني حلم تريد تحقيقه
وأني نبضة تأتي إليك
ورغم كل ذلك
لا أستطيع أن أتقرب منك
لأن لي حباً هو عندي كذلك
أرى فيه كل ما يخطر ببالك
ولذلك
أطلب منك أن ترحل عني
وتتركني في ممكلة عشقي
ولتجعل امرأة أخرى تسمو إليك
لتعطيك كل ما تفتقد إليه
تعطيك حباً......... تعطيك عشقاً
تعطيك أملاً ترجو إليه

هناك ٤٧ تعليقًا:

غير معرف يقول...

هل تأذن لي بالرحيل..؟
لا تنزعج
فأنت تعلم قبل البـَدءِ
أني لن أُطيـل
وأن ابتداءَ العشقِ
بعد انتهاء العمر
ضربٌ من المستحيل
وأن شعاعَ الضوءِ
حتماً يموتُ
إذا ارتمى
بين أحضانِ الأصيل
فلتبتعد بربيعكَ عني
فلن يُعيدَ الدفءَ
لشتاءِ قلبٍ عليل
تقتـات السنواتُ على أحلامهِ
فلـم تترك له إلا ...
أقل القليل
*********
لن أبتعد
يا أول أحلامي وآخرها
لأني في الفراقِ أرغب
لكن لإيماني أن.. أحياناً
يكونُ وأد الحب في المهدِ ..
أصوَب
كي لا يصيرَ يافعاً فتياً
يُحيطنا بذراعينِ
من الكونِ أرحب
ويكون الفرارُ إليه صعبٌ
والفرارُ منه أصعب
فحقيقة الأمر الأكيد أنني
بين أحضانِ الحبِ الفتِّي
أكون للضعفِ.. أقرب
وحينها يكون الفناءُ عشقاً في هواك عذب
والموتُ غرقاً بين أهدابِكَ ..
أعذب
*********
أَفلِـت يَـدِي
ماذا تريدُ أن انتظر..؟
واليأسُ يأكلني
وأتنفسُه
وبين قضبانِ صدري
سجين صغير.. يذوي وحيداً
يعتصرهُ مَحبَسُه
ينتظرُ فراقاً
بعيداً أراه
وغداً يقتربُ.. كالموتِ مني
فألمسُه
دعني أبتعد ..
ولا تخشَ شيئاً ..
فراقكَ يـُزيد الحبَ صغيري
ولا يـُنقصُه
فأنت تملؤني ..
وطيفك يلحقني ..
وعشقك زادي ..
وهواك ..
الثوب الذي ألبَسُه

aboooood يقول...

الستــــــــات دائما مفترييــــــن
مش هقول غير كـــــدة .

(green eyes) يقول...

aboooood
معتقدش ان الصراحة يبقى اسمها افترى

غير معرف يقول...

اية القوة دية كلها جبتيها منين بس تعرفى كدة احسن

Rushdy Kamel يقول...

ربما تكون هذه هي اقسى كلمات ممكن ان يسمعها رجل ,هي الرفض بكل رقة ممكنة
ولكنها في معانيها تحمل معاني الاخلاص للحبيب
موقف صعب ولكن لا مفر منه

تحياتي لكلماتك القوية والرقيقة

rack-yourminds يقول...

دايما تمتعينا بكلماتك الجميله

انا بستمتع بكلماتك

تسلم ايدك

(green eyes) يقول...

memo
انا بردوا شايفة ان كدا احسن

(green eyes) يقول...

big code
انا بشكرك على متابعتك ليا وكمان على تأييدك لنفس الموقف اللي خدته
لأن الصراحة مطلوية في المواقف اللي زي دي
تحياتي لك

(green eyes) يقول...

rack-yourminds
الله يسلمك ومرسي لذوقك

(green eyes) يقول...

maha miho
حلو اوي التعليق دا يا ميهو و اعتقد انك ممكن تنزليه بوست في البلوج بتاعك علشان انا اعلق عليه

MKSARAT - SAYED SAAD يقول...

احببتي بصدق فرحمتى بصدق
احتويتي نبض فاحسستي بقلب
رضيت بارض لكي فاكتفيتي
الصدق ثم الصدق
كلماتك شيك
تحياتي

عين فى الجنة يقول...

green eyes
الحياة وقفات مع النفس ومع الاخرين ، تلك الوقفات قد تدفع فى نفس الطريق او قد تعكس الاتجاه
وفقك الله للخير

(green eyes) يقول...

sayed saad
مرسي اوي على كلماتك الرقيقة دي وأشكرك على حضورك الدائم ليا
لك تحياتي

real love يقول...

ميوي جميلة جميلة أوى
تصدقي انتى شوقتيني أعرف هو مين
هاموت واعرف هو مين
ولو أنى شكة فيه
المهم
سبيني أرد عنك المرة دى واهداء ليكي وليه
وياريت الشخص دا يكون بيقرا الكومنتس اللى بتيجي ليكي
ويقراها
.....................
أعلم أنك تريد الإمتلاك
ولكن لدي من هو ملاك
ويشغل قلبي وعقلي
فلا مكان لك أو لغيرك عندي
أعتذر لك
فهناك الكثير قد يكون قلبهم خالى
قد يفرحهم إحساسك
قد يمتعهم كلامك وعرضك
ولكن أنا يحزنني
لأني ملك لغيرك
حتى إحساسي وعرضك ملك له
فهو يملك كل شيء
فقد يجرحه عرضك
لذلك
ارحل بعيد وبعيد
لأريد أن أجرحه وهو كل ما لي
فهو حياتي ووجودك ينهيها
ارحل قد تنسيك الأيام
أو أخرى تصل لأن تملك قلبك
إلا أنا
فأنا من أجله
أعشقه
متيمة بهواه
أشتاق بعد ثوانى من فراقه لرؤياه
أرحل وامحوني من ذكراك
امسحني من ذاكرتك
انهى ما بقلبك لي
ودعنى ومملكتي وأميرها
..........................
إهداء خاص من ريال لف

غير معرف يقول...

وانا شايف بجد انها روعه قوى قوى بس شامم فيها ريحه ست مجروحه من شخص انانى

عــلاء ســالـــم يقول...

السلام عليكم

كلمات جميلة ومعبره وقوية
أجمل مافيها بساطة الأسلوب وعمق المعنى

MKSARAT - SAYED SAAD يقول...

ولتجعل امرأة أخرى تسمو إليك
لتعطيك كل ما تفتقد إليه
تعطيك حباً......... تعطيك عشقاً
تعطيك أملاً ترجو إليه
--------------------------
green eyes - هل يمكن من اخطأ الاختيار مرة يمكن ان يصيب المرة القادمة
ول افترضنا انه اخطأ ايضا في المرة القادمة هل يمكن ان يصيب في المرة بعد القادمة
والحياه مليئه بكثير من وجوة البشر اذا فالتكرار وارد هل كل مرة يكفي ان يسمع تلك العبارة الجميلة التى بدأت بها كلامي

(green eyes) يقول...

ragi
انا متفقة معاك في رأيك
بس لازم الوقفات دي تكون ايجيابيه لصالح الشخص نفسه و تاخد المسار الصحيح بصرف النظر اذا كانت هتغير اتجاهه او هيمشي في نفس الاتجاه

(green eyes) يقول...

real love
مرسي أوي على اهدائك الجميل دا
بس حاسه ان كلامك يدايق حبة او انتي صريحه حبتين
رفقا به يا صديقتي

(green eyes) يقول...

رئيس جمهورية نفسي
ست مجروحة من شخص أناني !!!!
معتقدش ... حاسة الشم عندك ضعيفه ... هههههه

(green eyes) يقول...

علاء سالم
مرسي على المتابعة وعلى كلامك الحلو
تحياتي لك

(green eyes) يقول...

sayed saad
معتقدش ان اختيارت الانسان دائما خاطئة ... ولابد على الانسان أن يتعلم من أخطائه حتى لا يتعرض لنفس الموقف مرة أخرى
أشكرك على تعليقك وعلى المتابعه

Desert cat يقول...

مفيش احسن من الصراحة فعلا
تحياتى لقوة احساسك ولحروفك النابضة

Soooo يقول...

ولنا هنا وقفه

يعني انتي او الشخصيه اللي بتتكلمي عنها .. قالت لواحد بيحبها وقاللها انه بيحبها
روح دور في حته تانيه؟؟؟
ماعتقدش ده ممكن يحصل في الواقع
هتقوليلي ليه .. اقولك عشان لو هي فعلا بتحبه .. الحب امتلاك زي ماهو عطاء بلا مقابل
وبعدين انتو اصلا اصلا يا بنات حوا حالكم غريب
يعني لا حب نافع ولا خناق نافع ولا عتاب نافع
يالهوووي
عاملين زي القطط .. تاكلو وتنكرو


انا بهزر على فكره ..
بجد حلوة وتعبيرك عنها حلو قوي
وربنا يوفقك في الحياه ياستي



والسلاموووووز ختاموووووز

سهر الليالى يقول...

مدونتك غاية فى الروعه والرقه والجمال
عشت فيها حلم جميل كما أحب فتارة أحس أحاسيس حب مشتعلة وتارة تنقلنى إلى حنين وشجن وتارة لا أعلم إلى أين تأخذنى

أحيى رومانسيتك وكلماتك الرقيقة فأنا لست إلا متذوقة

أما بالنسبة لبوست الحب أنت وأنا فكان قمة من الجمال والعشق والرومانسية ما شاء الله عليكو وربنا يجمعكو على خير ويحفظكو

والبوست دة كمان حلو أوى صحيح فعلا الحقيقة لازم توجع ولكن كلماتك كانت أرق لوجعها

ولعلى أرجىء هذه القوة فى الرد إلى أنك تحبين ولك حبيب يحبك فالحب وحده هو الذى يمنح مثل هذه القوه

لكى أرق التحيات

(green eyes) يقول...

desert cat
بضم صوتي لصوتك ...انا كمان شايفة ان مفيش احسن من الصراحة
تحياتي لك

(green eyes) يقول...

soooo
مرسي على زيارتك الأولى ليا
بس مش عارفة ليه انا حاسة انك مفهمتش اللي انا اقصده في البوست
بس على العموم نورت البلوج واتمنى انك تتابعني على طول

(green eyes) يقول...

سهر الليالي الجميلة
نورتي البلوج بتاعي ... وانا سعيدة جدا بزيارتك ليا واتمنى متابعتك الدائمة...
سعدت جدا بكلماتك الحلوة دي ليا وأعتقد انك انت كمان رومانسية جدا والدليل على كدا انك ( سهر الليالي )
واللي اسعدني اكتر ان بوست ( الحب انت وانا) لفت نظرك وعجبك..
أما بالنسبة لتعليقك على البوست دا فعلا انت معاكي حق لان بجد الحب بيقوي جدا وخصوصا لما يكون حب حقيقي
تحياتي ليكي وكل سنة وانت طيبة

O S A M A يقول...

في الماضي كان نفس المشهد
نفس الاحداث
مع اختلاف الاشخاص
وتبدل للادوار
في الماضي
احبتنى
من جانبها فقط
احبتنى حباكنت احسبه صادقا
طاهرا
منزها
ولكنى اكتشفت
انه كذب
خداع
واستجداء اعمى
واليوم؟؟
يتكرر نفس المشهد الرتيب
الممل
ولكن
يوجد من يحبها
وهى لاتشعر به
صارحها
رفضته بشده
الحاح
واستجداء اخر
لتكون امام مرايا
ترى صورتها في الماضي
ترفضها بشده
مثلما رفضها هو
البارحه
ومثلما لافضته هى
اليوم
وتعود من هنا من جديد
بنوايا سيئه
وتفكير اعمى
ويخيل لها انه هو
وانها هى
لتعلن امام الجميع
انه
مازال
يسكنها
بكل
حواسه
.................................

تحياتى يامى

جميله المرادى الفكره برغم انها ليست بجديده ولكن تناولك به احساس مختلف

سلامى لكى

(green eyes) يقول...

osama عزيزي
اكيد أغلبيتنا بنمر بالمواقف دي بس اهم حاجه اننا نراعي رد فعلنا

adore real love يقول...

إلى اأنسة مي
أنا محمد خطيب ريال لف عشان تبقى عارفة يعني انى مش غريب عن البلوج واللى فيه
وجميل أوى اللى انتى كتبتيه
وجميل أوى رد خطيبتي عليكي وعجبني أوى رضها
وميرسي ليكي ان موضوعك استفز مشاعرها
وكتبت كلام أنا كان نفسى أسمعه منها كتير
ولكن بحب أقرا ليها
والظاهر أن في واحد على راسه بطحة وجه يحسس عليها عندك هنا
هههههههههههههههه
فأنا عايز أقول أنى بحبها
لا بعشقها وعمرى ما أشكك في كلمه هي تقولها
ودا لأنها صريحة جدا جدا جدا فوق ما انا تخيلت ولو كانت بنت من اللى بيكدبوا كانت الت بحبك من أول يوم أرتبط فيه بيها ومش كانت صارحتنى بحبها لشخص ميستاهلش كلمة حتى حبيب ولا حتى بنى أدم
المهم انا بس جيت أخيب ظن كل العوازل وأقول لها
قدام كل الناس الى عندك زى ما قولت قدام كل الناس اللى عندها
انا بعشقك ومستحيل حد يخليني أشك فيكي حتى ولو كانت عيوني
عشان هي أغلى من نور عيوني
وأعظم إنسانه في الدنيا واللى سابها هو كان حبيبها وسابها هو اللى خسران مش هى اللى خسرت
..........................
محمد

3abdo me7tas يقول...

صعبة
يمكن انا بقول انها صعبة لانى جربتها
بس نقول ايه
هو ذنبه ايه
ذنبه انه حبك
ولا ذنبك اللى انتى خليتيه يحبك
مش معقول هيحبك من الباب للطاق كده
لازم يكون فيه امل انتى كنتى بتديه ليه
صعبة بجد
وبعدين تعالى هنا انتى فين وزملتك اللى بتحب القصص بتاعتى عن الجيش فين
سلميلى عليها
:D

Sдmo يقول...

عزيزتى مى

اولا انا اسف لانى اتاخرت فى الرد عليكى وده فعلا كان غصب عنى
ثانيا كلماتك دى من اجمل الكلمات اللى شوفتها او سمعتها واثرت فيا بجد
لدرجة انى - بعد اذنك طبعا-لحنتهاوغنيتها على الجيتار
كلمات مليانه بالاحساسيس والمشاعر الصادقه اللى مستحيل نلاقيها فى حد النهارده
وان كانت مشاعر حزينه
لكن اكيد انتى اقوى
واكيد بكره احلى

تحياتى ليكى
ســامح جــوده

اعشق فى الليل ضوء القمر يقول...

مش عارف ده منطق القوة
ولا منطق السخريه فى طى الجبروت
لكن صح
مدونتك حلوه

rack-yourminds يقول...

مفيش جديد؟

(green eyes) يقول...

3abdo me7tas
بالنسبة لتعليقك على البوست انا مش معاك في وجهه نظرك.
الحب مش تشجيع واحد بيلاقيه مع بنت او العكس الحب بيجي شعور واحساس ... ومش معنى ان الواحدة بتتعامل مع اللاشخاص بذوق تكون بتشجعهم. والدليل على كدا اننا بنلاقي ملايين من قصص الحب بدور عن الحب من طرف واحد..
اما بالنسبة لزملتي فا بتسلم عليك كتير وبتقولك عاوزه تقرالك حاجة جديدة مرعبة زي ما عودتها

(green eyes) يقول...

samo
كلامك دا اسعدني جداااا وفرحت اوي ان كلماتي اثرت فيك لدرجة انك تلحنها وتغنيها كمان
وأكون سعيدة جدا لو سمحتلي اني اسمعها

(green eyes) يقول...

أعشق في الليل ضوء القمر
أنا عمري ما بسخر من مشاعر اي واحد ابدا ... دي مش طبعتي انا حاولت اكون رحيمه على اد ما اقدر
مرسي على مرورك وياريت تتكرر

3abdo me7tas يقول...

تمام انا معاكى ان فيه قصص حب كتيييييييير اوى حب من طرف واحد بس انا لما قريت كلامك حسيت انه كان فيه حكاية حب بين اتنين
يعنى مش طرف واحد
اما بقى قولى لصحبتك اهو يا ختى جاله استدعى ورايح الجيش تانى
لا تقلقى انا ان شاء الله لما ارجع بالسلامة هبقى اكمل

اعشق فى الليل ضوء القمر يقول...

أفهم من كده ده واقع مش إفتراضى ولا إيه يعنى
مستنى

(green eyes) يقول...

أعشق في اليل ضوء القمر
انا اقصد في كتاباتي كمان مش بقدر اسخر من اي مشاعر
ومرسي على المتابعة

غير معرف يقول...

أنا مش عارفة الإنسان اللى انتِ بتتكلمى عنه ده ممكن يكون إحساسه ايه بس أكيد بيدعى ربنا كل يوم انه يخلصه من إحساسه ده أنا بجد بحييكى على انك بتعرفى توصفى ادق المشاعر بطريقة سهلة وفى نفس الوقت معبرة جدًا وعلى فكرة حلو أوى تعبير " أنى نبضة تأتى إليك " بتعرفى تعبرى يابت والله يامى وكبرتى وبقيتى كاتبة .

(green eyes) يقول...

wezza حبيبتي
اخيرا عرفتي تعلقي مش مصدقة نفسي
البوست نور يا قمر ومرسي على كلامك اللي دايما بيشجعني

سهر الليالى يقول...

happy valentine's day
كل عيد حب وانتى فى حب دايما يا جميلة
:)
تحياتى

غير معرف يقول...

adore real love

لشخص ميستاهلش كلمة حتى حبيب ولا حتى بنى أدم

ممكن اعرف انت ازاي حكمت عليه انه مش يستاهل كلمة حبيب او بني ادم يعني
علي فكرة بقي دا انسان بجد يستاهل اكتر من حبيب علشان مش ردي يعلق حد بيه من غير ما يكون بيحبه علشان انسان بيعرف يحب بجد و بيعرف يصون ويحب ويحافظ علي حبيبته
واصلا بقي انا مش عارفة هي ليه حطاه في دماغها قوي كدا هو الحب بالعافية والا ايه

بليز يا مي مش تمسحي ردي علشان بجد انا نفسي اعرف رد حد منهم قوي علي الكلام دا وعلي فكرة انا حبيبته و ان شاء الله قريب قوي هكون خطبته ومراته كمان

not crazy يقول...

احدهم علق وقال ان كلماتك قويه لكن انا هقولك ان لكماتك قويا لهذا الشخص الذى يحبك فمن الافضل تخفيف هذه اللكمات بدون توجيه لكمه قاضيه عليه

(green eyes) يقول...

not crazy
انا لست من هواة توجيه لكامات
ولست من هواة خداع الآخرين
ولذلك اعتقد ان الصراحه هي انسب الحلول