٤.١١.٠٧

ما بعد الحب ..


الآن وفي هذه الساعة المتأخرة من الليل ... أشعر كما تشعر هي ... أشعر بالحزن والأسى و الدهشة والندم .... مجموعه من المشاعر المركبة التي تمر بها .. إنها صديقتي وتلك هو حالها منذ أن افترقت عن حبيبها
كانا ينعما بحياة هادئة وناعمة ... حياة تملئها السعادة والبهجة وانغمرت في عشقها حتى تغيرت ملامحها . فكنت إذا نظرت إلى عينيها أرى فيهما فرحة حقيقية أما ابتسامتها فكانت السمة المميزة لها حتى بدت لنا كانسانة أخرى تولد من جديد
أحبته حب لا مثيل له حتى جاء اليوم الذي تغير فيه كل ذلك حيث طلب منها حبيبها أن يفترقا عن بعضهما ... وكانت حجتة هي الظروف المادية السيئة وان المستقبل غير مضمون
انهارت صديقتي وتمنت أن تكون في حُلم سيء وحتما ستستيقظ منه . ولكنها اكتشفت أنها في حقيقة واقعه وان ما كانت تشعر به من سعادة وبهجة هو الحلم
ما استنكره واستعجب منه حقا هو موقف حبيبها !!! لأنه يعلم ظروفه منذ البداية وعلى الرغم من ذلك طلب الارتباط منها بل وألح عليها أيضاً ....وحينها وافقت صديقتي على الارتباط منه بل وعاهدته أن تقف إلى جانبه حتى النهاية ولن تسبب له أي ضغط في يوم من الأيام
فلما هذا الموقف الضعيف وهل من الطيبعي أن تتمتع هي بالقوم وأن تستطيع أن تحدد ما تريده وهو لا

!!!
والآن يا رفيقه عمري
لا تحزني وأفيقي مما أنتي فية واعلمي جيدا أن الحياة مجموعة من التجارب التي يمر بها الإنسان وانه على المرء أن يستفيد منها ولا تنسي أبدا انه كثيرا ما تمنى المرء وعندما تحقق ما تمناه ندم علية .. واستبشري خيرا ... وفقك الله فيما يحبه ويرضاه

هناك ٤١ تعليقًا:

Unknown يقول...

اااااااااااه
من الشباب اللي زي كده
بس اكيد هاتقوم من الصدمه دي مادام معاها صديقه رومانسيه زيك بتعرف مشاعرها وبتفهمها
كلمه بجد رائعه

(green eyes) يقول...

ahmed
مرسي يا احمد على كلماتك دي وان شاء الله اكيد هتنساه

O S A M A يقول...

عليها ان تصبر وتتعلم

واكيد ربنا كاتبلها الخير

احنا بنزعل على حاجات احنا بنكون عاوزنها لكن ربنا بيكون شايلنا الاحلى

تحياتى

غير معرف يقول...

أنا كمان زيك يا أحمد مكنتش أعرف الشاب اللى زى كده بس الواضح ان كان فى وأنا معرفش وانت معاك حق فإنى أكيد هقوم من الصدمة دى طول ما أنا معايا صديقة زى مى وأنا عايزة اقولها انى لو كنت عايزة اعبر عن اللى جوايا مكنتش هعبر زيها كده

(green eyes) يقول...

osama
بشكرك يا اسامه على معاونتك ليا لصورة البوست ودي حاجه مش جديده عليك انت دايما بتحب تساعد اصدقائك .
وبشكرك كمان على تسجيل حضورك

(green eyes) يقول...

wezza يا روحي
انت تستاهلي احسن واحد في الدنيا ولازم تفهمي كدا كويس
افهمي انه هو اللي خسرك مش انتي اللي خسرتيه

MKSARAT - SAYED SAAD يقول...

الحب ليس له سلطان ولا حدود وعندما يداهمنا لا نستطيع التفكير في اي شيئ اخر ويكون كل الهدف هو ان نستحوز على هذا الحب ولسوء ادراك البعض لا يفكرون في الغد وعندما تستعصي الظروف نعلق عليها مشاكلنا ونرمي عليها باللوم وفي الاصل نحن المسئولون
جرين ايز صديقتك لن ينفع معها المواسية ولا النصح والدعم المعنوي فالحب الشئ الوحيد الذي يمكن للأنسان الاحتفاظ به او ترك نفسة للزمن نعم فالزمن هو الوحيد الذي يمكنة احتضتن مأساتها
فيكفي فقك ان تدعي لها لأ مواساتها سوف تألمها اكثر
تحياتى

aboooood يقول...

أسمحوا لى .....
كلنا فى بدايات عمرنا وكثيرا منا يرسم لنفسة الأحلام الوردية ثم يفق منها .
ويتضح له إنه في بداية المشوار وأمامنا الطريق طويلا وطويلا .
ولكن يجب علينا عدم الإمساس لإحساس الأخرييـــن .

غير معرف يقول...

كتير بتحصل مش عارف ليه هى وقفت حياتها عند انسان ممكن يكون نسى التجربه كلها ووقفتها دى حتخسرها نفسها وهو مش حيرجع ولا حيخسر حاجه

shreen يقول...

اعرف جيدا مشاعر صديقتك
اتوحد معها واشعر بالامها
اراها وهى تشكك فى كل لحظه سعاده
وتتساءل عن كل كلمة حب
اراها تتساءل لماذا تغير موقفه؟
ما الذى تغير؟
لماذا هذا القرار الان؟
فهو يعرف ظروفه منذ
البدايه وهى تعرفها
و هو الذى الح على الارتباط
ارى السؤال يقض عليها مضجعها
لماذا؟
ما الذى تغير

اقول انا هنا
انى استرجع كلمة لانغام فى اغنيتها غيرتنى


لازم تهون لما تكون انسان ضعيف مش قد قلبى اللى اشتراك

لازم تهون لما تكون مش قد قلبى وحبى ليك

اعلم جيدا انه الان يسكن خلاياها
اعلم انها الان لا ترى من كثرة ما بكت

لكن اقول
ربما
تعينها هذه الكلمات من الاغنيه
ان تمنحها فقط بعض القوه
حتى وان كانت زائله
فقط تمنحها القوة
ولو لدقائق معدوده

تحياتى لك لكونك هذه الصديقه المخلصه التى تتفاعل مع الام صديقتها
فى زمن شح فيه الاصدقاء

ودموعى لصديقتك
ولمسات يدى معك تمسح دموعها

غير معرف يقول...

aboooood
تعليقك عجبنى فعلا لما قلت اننا يجب الا نمس بإحساس الآخرين وهى دى الفكرة فعلا وعلى فكرة انا مش صغيرة يعنى انا ناضجة كفاية عشان اختار الأنسان اللى انا هكمل معاه وقادرة اتحمل مسؤلية إختيارى يعنى الحياه ماكنتش وردية ولا حاجة انا كنت عارفة ان فيها مصاعب بس للأسف وحش اوى لما انا اكون قوية واللى المفروض يمنحنى مزيد من القوة بيضعفنى مش بيقوينى

غير معرف يقول...

shreen
عايزة اعرف انتِ حاستى كل اللى انا حاساه ازاى انتِ مريتى بنفس الموقف ولا ياترى دى مجرد خبرة فى الحياه أحييكى على طريقتك وأسلوبك وفعلا كلامك بيعنينى وأكيد هيشكل فرق فى حياتى أو على الأقل فى الموقف اللى انا بمر بيه حاليًا ميرسي اوى لكيى بس بليز بلاش دموعى لصديقتك انا مش ناقصة، تمسحوا دموعى أه تعيطوا معايا لا ;)

(green eyes) يقول...

makasrat sayed saa3
اعتقد ان وقفتنا مع اصدقلئنا في المواقف اللي بيموروا بيها اكيد بتهون عليهم كتير
احنا فعلا مش بنقدر نخليهم ينسوا بس اكيد بنخفف عليهم كتير
مرسي لمرورك

rack-yourminds يقول...
أزال المؤلف هذا التعليق.
rack-yourminds يقول...

أنا كمان بستغرب طالما ظروفه الماديه سيئه ومع ذلك طلب الارتباط منها وفي الاخر بعد ما تتعلق به وعاهدته علي ان تقف الي جانبه يتذرع بان ظروفه الماديه سيئه!!!


-----
لا تحزني وأفيقي مما أنتي فية واعلمي جيدا أن الحياة مجموعة من التجارب التي يمر بها الإنسان وانه على المرء أن يستفيد منها ولا تنسي أبدا انه كثيرا ما تمنى المرء وعندما تحقق ما تمناه ندم علية .. واستبشري خيرا ... وفقك الله فيما يحبه ويرضاه

نعم النصيحه

(green eyes) يقول...
أزال المؤلف هذا التعليق.
real love يقول...

ميوي حياتي
كان نفسى تسيبي واحد على عماه كان أكيد هايحس ان هو
بس يلا مش فارقة كتير
إحنا متعودين يحسس على بطحته هنا عل رأي محمد .
هههههههههههههههههه
وأدى الل ىوعدتك بيه :
..............................
إن لم تقدر على الحب
فلا تقل أبداً أحب
فأنت لم تكن تحب
أنت تبحث فقط عن الحب
تعيش منك معك في وهم الحب
ولكن لم يكن لك حب
وتترجم كل المعاني في الحب
لما يهيئة لك عقلك العقيم
فالحب لك ابتزاز
والمحبة لك ملل
رغم أنك انت قمة الملل
تعيش في رتابة رهيبة
تميتها في حياتها
وأنت من لا يستحق الحياة
أما هى فهي المظلومة
فلا تقل الظروف
فنحن صناع كل الظروف
وإن لم تتعلم في حياتك أن تصنعها
فلا تقل أحبك
فلم تكن قدر قولها
أنت أقل كثيراً منها
ولم تعلم قدرها
تبحث عن أخرى الأن
أعلم أنك وجدتا
وسيكون مصيرها مثل غيرها
فأنت هاو للبحث
ولكن لم تعلم بحياتك غير الكلام

غير معرف يقول...

حبيبتي WeZZa
أنا حاسة بيك قوي ومقدرة مشاعرك واللي إنت حاسة بيه دلوقتي وعارفة إنه إحساس صعب بس اللي عايزة اقولهولك إنك إنسانة نادرة في الزمن ده وصدقيني هو اللي بعد كده هيدور عليك ومش هيلاقيكي وساعتها هيندم بجد لإن صعب الإنسان في الزمن ده يلاقي حد بيحبة من قلبه حب حقيقي ويبقى مخلص ليه زيك ،وبعدين لما تلاقي نفسك متضايقة وبتفتكري اللي حصل..افتكري دايما إن هو اللي بعد وإنه هو اللي مايستهلش حبك صدقيني ده هيهون عليك إحساسك اللي إنت حاسة بيه دلوقتي لو العكس صحيح كانت هتبقى أصعب وأكيد هتلاقي الإنسان اللي يستحقك فعلا وتحبيه وتكوني سعيدة معاه وافتكري دايما إن ربنا كبير ودايما بيعمل الخير ، جايز الإنسان بيزعل قوي من اللي بيحصلوا في الدنيا وبيحس إنه مش هيقدر يكمل في فيها بس صدقيني بعد كده هتعرفي إنه خير وهتلاقي نصيب أحسن منه مليون مرة وخصوصا إنك إنسانة جميلة في كل شيء وزي ما بيقولوا : الصدمة اللي مابتموتش بتقوي

غير معرف يقول...

حلو أوى يا وزة انك تعرفى تحبى كده وان فى قلبك الجميل ده كل الحب ده وإن كان اللى حبتيه مقدرش الحب ده من حقك تتوجعى وتتألمى لكن يكفي أنك عرفتى تحبى فى ناس بتعيش عمرها كله وهى مش عارفة تحب لأنها معندهاش أستعداد تدتى عندها أستعداد تأخد بس أنتى حلوة أوى من جوه حافظى على ده قلبك أتوجع وأنجرح مع الوجع والجرح ده حتلاقى أحساسك بقا اعلى وتلاقى نفسك غير الناس اللى حوليكى حبيتى أوى أتالمتى أوى وكمان حبيبك مش حنلوم عليه مش ذنبه انه مش عنده قلب زى قلبك مش ذنبه انه محبكيش زى محبيتيه كل اللى نقدر نقولهوله يا رب قلبه يدق ربع دقات قلبك ساعتها يمكن يعرف ايه اللى ضاع من ايده وأخر كلامى حقولك . أقدارنا تسعى الى ماهى عليه
أحلامنا تسعى الى مانرجو اليه
أيامنا تسعى الى ما نحن عليه
وبين غدر الأقدار وبعد الأحلام وظلم الأيام تظل قلوب صافية تنبض بالحب لأنها قلوب من ذهب زى قلبك كده يا وزتى

غير معرف يقول...

Real love
كلامك حلو اوى بس إظاهر ان انتِ اللى
موجوعة مش انا هو مايستاهلش كل الكلام ده هو حد خانه تقدير الموقف مش أكتر وحس إن اللى هو بيعمله ده هو الصح صحيح بالنسبة ليا مش الصح بس يعنى مش لازم كل الناس تتصرف نفس التصرف فى نفس الموقف ،ولو على إنه ممكن يحب واحدة غيرى فمعتقدش مش ثقة فيه لا ثقة فى نفسي ولو حصل مش هيكون دلوقتى على الأقل . زى ما انا أكيد هحب واحد تانى غيره الحياه مش بتقف عند حد وانا عايزاكى تجمدى كدة زى ما انا بعمل وتعرفى إنه لو مش قدر حبك يبقى فعلا مايستاهلكيش يعنى المفروض مش تزعلى عليه اصلا بالعكس انتِ تحمدى ربنا وميرسي ليكِ أوى انك شاركتينى لحظات مهمة فى حياتى

غير معرف يقول...

Yasmeen
أنا بجد مش عارفة أقولك ايه على الكلام الحلو اللى انتِ قولتيه علياده بس انتِ اللى حلوة عشان تقدرى تشوفينى حلوة أوى كده وأنا مقدرة أوى واقفتك جنبى وعارفة انتِ أد ايه مهتمة بيا وعايزانى أكون أحسن وأنا أصلا أبتديت أحس إنى أحسن أصل مش ممكن يكون فى حد يتحب من ناس حلوة كده ويفضل مكتئب وبجد كلامك بيفرق معايا كتير

(green eyes) يقول...

reda
نورتي البلوج بأول تعليق ليكي يا قمر
انتي معاكي حق ان في ناس كتير عاشت عمرها من غير دقة في قلبها بس بردوا القلب لما بيتوجع وينجرح بتبقى صعب اوي
ومحدش يعرف بكرة فيه ايه

غير معرف يقول...

Reda
انتِ من أكتر الناس اللى عاشوا معايا التجربة دى وحسوا بيا أوى ودى حاجة تفرحنى جداً يمكن لإننا فينا شبه جامد أوى من بعض فى الإحساس بالناس وعشان كده مش عايزاكى تيجى عليه من كتر ما انتِ بتحبينى ، هو أكيد عنده قلب وقلب حلو أوى كمان وإلا ماكنتش أنا حبيته كده يمكن يكون ماحبنيش فعلا أد ما أنا حبيته بس دى مش غلتطه الحب مش بإيد حد أنا بس كل اللى مضايقنى منه إنه لحد النهاردة معرفش أنا حبيته أد إيه وإنه أفتكر إنه ممكن يبعد عادى ويعيش حياته وإنى أكمل حياتى عادى بعده ،وهو ميعرفش هو لخبط الحياه دى أد إيه ودى غلتطه الوحيدة "عدم التقدير " وإنتِ عارفة كمان أنا ايه أكتر حاجة بتألمنى فى الموضوع ده مش كده وإلا ايه.

rack-yourminds يقول...

هو مين اللي بيرد هنا هههه؟

ولا المدونه دي مشتركه لاكتر من مدون

حد يفهمني يا ناس

تحياتي لكم

(green eyes) يقول...

rack-yourmind
انا سيبت صاحبة الشأن هي اللي ترد عليكم
مرسي على متابعتك للبلوج
تحياتي لك

(green eyes) يقول...

رئيس جمهورية نفسي
هي مش موقفه حياتها ولا حاجة كل الفكرة انها مجرد فترة واكيد هتعدي منها ان شاء الله
مرسي على مرورك

سهر الليالى يقول...

مى حقيقى بهنى صديقتك عليكى وعلى شعورك الجميل دة

عارفة شعورها جدا ومش عارفة ايه اللى حصل للدنيا والناس
معدش الحب غالى ليه ومفيش بذل من اجله طبعا مش كل الناس بس انا عارفة اللى زى الاشخاص دى بيبقو عاملين ازاى

خليكى جمبها لان جرحها كبير ومش سهل انها تنسى بسهوله
وان شاء الله ربنا يكتبلها الخير قريب
تحياتى ليكى ولكلماتك الرقيقة

A long distance يقول...

معظم الشباب كده
مع ان ظروفه متسمحش
لكنه بيتمنى ان يحب زي اي شخص
علشان يحس بحلاوه الحب
دون النظر لمشاكله ماديه او اي حاجه تانيه
وربنا معاها ويصبرها
mrgkiller2020

Sдmo يقول...

معقول فيه واحد ممكن يبيع واحده
!!بتحبه وواقفه جنبه كده النهارده؟
ده بدل مايحافظ عليها وياخدها فى حضنه ويفضل طول عمره مقدر وفاكر وقفتها جنبه

خليها ماتفكرش فى اللى حصل ده
المفروض تفكر دلوقتى فى حاجه واحده بس
انها لازم تعوض عن جرحها ده
وتكون مع الانسان اللى تستاهله ويستاهلها
اللى يقدر حبها وتضحيتها عشانه

ومين يعلم,, مش جايز يكون جرحها ده مجرد درس عشان تعرف بعد كده قيمة السعاده اللى هتكون فى حياتها الجايه بإذن الله
ياريتها فعلا تكون واثقه من كده :)

(green eyes) يقول...

سهر اليالي الجميلة
اكيد طبعا هفضل جمبها وهقويها على اللي هي حاسة بيه والزمن كمان اكيد هينسيها
مرسي يا قمر على زيارتك

(green eyes) يقول...

a long distance
فعلا معظم الشباب كدا بس دا غلط انا مش بقول ان الشباب متحبش تحب عادي بس متعلقش بنات الناس معاها
مرسي على زيارتك

(green eyes) يقول...

samo
كويس اوي انك متفق معايا ومش انا لوحدي المستغربة من موقف حبيبها وانت معاك حق ممكن فعلا يكون مجرد درس
وربنا يعوضها بحب جديد يستاهلها

سندباد يقول...

وعسي ان تكرهوا شيئا وهو خيرا لكم
ادينا بنتعلم واكيد هو اللي خسران
تحياتي

(green eyes) يقول...

sendbad
انا قولتلها كدا بردوا
مرسي لمرورك الجميل

Radwa يقول...


بصى الانسان فى اول لحظات الحب بيكون مستمتع وحاسس انه ما يقدر يعيش بدون اللحظات دى لكن بعد شويه لما يقع على ارض الواقع بيبدا يتعرف على العالم الحقيقى الذى يحيا فيه
ربنا يعينها على حزنها ويقدرها على مواجهة الصدمه
ربنا معاها
وانتى حاولى تقفى جنبها

shreen يقول...

wezza
مريت بيه
يا حبيبتى

علشان كده حسيت بكل فكره ممكن تمر فى عقلك

وكل وجع جوه قلبك

يارب تكونى قويه
وتعرفى ترجعى زى ما كنت

لان انا بانسبه ليا

بقى فيه شرين قبل
وشرين بعد
اللى حصل

غير معرف يقول...

shreen
أنا الحمد لله قوية وقدرت اتقبل الفكرة بسرعة والحمد لله كل يوم بيعدى عليا بيزيدنى قوة وبيخلينى اتقبل الوضع الحالى وبحس إن ربنا هيكرمنى بحد كويس عشان على الأقل أنا مش ضريت حد بس أنا عايزة اقولك حاجة ياشيرين انتِ لازم تكونى أقوى من كده يعنى مافيش حاجة إسمها شيرين قبل وشيرين بعد شيرين هى شيرين مهما حصل وماتسمحيش لحد إنه يغير ده حتى حزنك عشان مش تحسى انك خسرتى حاجة وأنا اللى بقولهالك دلوقتى الحياة مش بتقف عند حد انتِ مش تعرفى ربنا مخبيلك ايه يمكن يكون أحسن من اللى انتِ كنت فيه 100 مرة يعنى فى كل الأحوال قولى الحمد لله .

غير معرف يقول...

sendrlla
يمكن يكون الحب بيخلى الواحد بيحس بالأمل أو التفاؤل أو إنه يعنى يقدر يحقق الصعب أو اللى مقدرش غيره يحققه يعنى مش بيبقى مجرد إستمتاع باللحظات عشان كده مش بيكون حاسب الحاجات الوحشة اللى ممكن تحصل عشان كده الواحد لازم يحب ويقتنع بالشخص اللى بيحبه عشان مايبقاش القلب وحده اللى بيتحكم فى الموضوع وتأكدى إن مى واقفة جنبى مش بتحاول "ربنا يخليها ليا" وميرسي أوى لدعوتك ليا

Rushdy Kamel يقول...

الحب لا يعرف للفراق الا سببا واحدا وهو الموت
حين نختار الفراق تحت اي سبب اخر فنحن لا نحب .. نحن نحب بعقولنا او بمعني اخر نحن نفكر فقط ولا نحب

تحياتي

غير معرف يقول...

اكيد هتنساة فى يوم من الايام و تبدا صفحة جديدة مع انسان يستاهلها و يقدرها و اكيد ربنا هيعوضها و بقول لصديقتك كمان انها ما تزعلش على اللى راح و تبص لمستقبلها لان هى ما خسرتوش هو اللى خسرها و هيندم عليها لان مش من السهل ان حد يلاقى حد يحبه من قلبه و يديلوه كل مشاعره و فى الاخر تكون النتيجة الغدر مع انه عارف ظروفة من البداية لية يعلق انسانة بية و بعدين بمنتها الندالة يقولها اسف مش هقدر اكمل معاكى. صدقينى و من قلبى كدة احسن و بكرة تعرفى ان ربنا بيحبك لانة بعدك عن انسان مستهتر و غير مسئول

not crazy يقول...

ليه تقول كما تشعر هى انتى هى بالفعل